3 Ocak 2015 Cumartesi

İNTERAKTİF MEDYA NEDİR?



İNTERAKTİVİTE NEDİR? NEYE YARAR?
İnteraktivite yani interaktif iletişim, mesajların birbirleriyle ilişkili ve kullanıcının katılımına/müdehalesine imkan tanıyacak şekilde yapılandırlmasıdır. İnteraktif iletişim, tüketicinin dikkatini çekmek ve ihtiyaç duyduğu bilgiyi etkili bir formda vermek için kullanılıyor.

İnteraktivite araçlarından ilk aklımıza gelen anketlerdir. Anketlerin sorularının bizim cevap verebileceğimiz cinsten sorular olması gerekir. Bir diğer araç ise forumlardır. görüşlerimizi ifade edebilmek için önemli bir araçtır. Chat de interaktiviteyi sağlayan araçlardan bir tanesidir.
Teknolojinin gelişmesiyle İnteraktivite artıyor, kontrol tüketiciye veriliyor.
İnteraktivite tüketiciyle iki yönlü iletişim kurmamızı sağlayarak mesajı doğru yerde vermemize yardımcı oluyor.

Özetle interaktivite; Marka algısına olumlu katkı sağlayacak görsel bir ‘ilk izlenim’ yaratmayı,bilgi vermeyi, marka mesajını iletmeyi,tüketicinin ihtiyacını gidermeyi, onları memnun etmeyi, hedef kitleyi çekmeyi, topluluk yaratmayı, topluluğu ödüllendirmeyi ve onlara kendilerini özel hissetmelerini sağlamayı, birebir ve akıllı interaktif pazarlama çalışmaları gerçekleştirmeyi, toplulukla sürekli ve çift taraflı iletişimde olmayı ve topluluğu genişletmeyi sağlayan çok önemli bir araçtır.

İNTERAKTİF MEDYA  NEDİR?
Elektronik ortamdaki interaktif tasarım 20.yüzyılın son çeyreğinin ürünüdür; ama var olduğu ilk günden beri insanoğlunun değişik ortamlarda interaktif tasarım deneyimleri vardır. Eğer interaktif tasarımı, kullanıcının müdahalesiyle belli bir bilgiye “erişme” ya da belli bir mekanizmayı “harekete geçirme”yi sağlayan aracın tasarımı olarak kabul edersek bunun tarihte pek çok örneğini görmemiz olasıdır. (Packer00 s.xxıx):

Bu açıdan ilk tekerlek belki de ilk interaktif tasarım ürünüdür de. Bugüne kadar geliştirilen, tüm mekânik aygıtlar, tüm endüstri ürünü tasarımları, geçmişi Kızılderililerin ‘duman’, Afrika yerlilerinin ‘tam-tam’ ile haberleşmelerine kadar uzanan tüm iletişim araçları, mimaride kullanılan kapı ve pencere gibi tüm erişim elemanları, basılı media olarak sözlükler ve ansiklopediler de birer interaktif tasarım olarak kabul edilebilir.

Elektronik media öncesi yakın tarihimizden birçok interaktif sanat ürünü örneği de verebiliriz.

Kaynaklar, bugünün kullanmaya alıştığımız interaktif sanat yapıtlarının ilklerinden birinin 1950 yılı yapımı bir Fransız romanı olduğunu göstermektedirler. Yapıtın tek bir kâğıtta yer alan her bir bölümü topluca bir kutu içinde okuyucuya sunulmaktadır. Okuyucu, rastlantısal olarak bölümleri kutudan çekerek kendi seçimine göre okuyabilmektedir (Gasperini 1999 s:301).

Belirli bir senaryo dahilinde, gerçek anlamda seyircinin oyuna katılımının sağlandığı ve izleyicinin reaksiyonuna göre gelişen interaktif performansın en eskilerden biri, bugün de çeşitli denemelerin yapıldığı tiyatro sanatında görülebilir. Modern tiyatroda izleyicinin oyuna katıldığı ilk önemli tiyatro oyunu olarak, Luigi Pirandello’nun 1922 yılında yazdığı “Six Characters in Search of an Author” adlı yapıtı gösterilmektedir (Gasperini 99 s:301).

Sinema sanatında da benzer kavramın çok sık işlendiğini biliyoruz. Bunların içinde en dikkat çekeni 1998 Tayvan yapımı bir filmdir. Yönetmen Ko-i-Chen’in 1988 yılında yaptığı “Blue Moon” adlı filmin makaralarını makinist istediği düzende oynatabilmektedir. Böylece seyirci filmi her seferinde farklı bir düzende izleyebilmektedir (Persson 99 s:189).

İnteraktif media tasarımının diğerlerinden ayrılan en belirgin özelliği, doğrusal olmayan bir yapısı olmasına karşın, temelde, tüm diğer sanat ve tasarım ürünlerinde olduğu gibi, belirli bir düzeyde estetik boyutta görsel ve işitsel bir kompozisyona sahip olmasıdır. Dolayısıyla bir interaktif media tasarımında hemen tüm sanat türlerinden bir şeyler bulmak mümkündür:

Görüntü unsuru olduğu için ‘fotografik’, görsel bir anlatım dili taşıdığı için ‘illüstratif’, işitsel boyutu olduğu için ‘müziksel’, iletişim unsuru olduğu için ‘tipografik’ temellerin bir interaktif üründe bulunması çok doğaldır.

Hareket unsuru olduğu için, interaktif tasarımının, bir filmin oluşumunda önemli roller oynayan, ışık tasarımı, sahne tasarımı, kareografi, kamera yönetimi bilgisini de içerdiğini rahatlıkla söyleyebiliriz.

İnteraktif media’nın, sergilenmesi ve mekânsal ortamda interaksiyon tasarımların yapılması için, temel mimarlık bilgisine de gereksinim vardır. Bu kapsamda sergileme için mekânsal kurgu ve ergonomik temellerin öğrenilmesi şarttır.

Ancak tüm bunların yanında diğer sanat dallarından farklı olarak, interaktif media tasarımının yapıldığı bilgisayar ortamı açık bir sistem olduğu için, bilgisayarın nasıl işlediği bilgisayar grafiğini ve sesi oluşturan programların, programlama mantığının nasıl olduğu bilinmelidir. Bugün tüm interaksiyon eylemler, belirli bir programlama dili bilmeden ‘authoring tool’ları aracılığıyla yapılmasına karşın, ileri bir interaktif ürün uygulamasından doğrudan programlama yapmak gerekebilir. Zaten sanatçıların ve eğitimcilerin kabul ettiği gibi, sanatçının her ne olursa olsun, ressamın, boyanın kimyasını bilmesi gerektiği gibi, bu tür tasarımı yapanların da bilgisayarın doğasını bilmesi çok önemlidir.

Tüm bunların yanında interaktif media tasarımının endüstri ürünleri tasarımına çok yakın olduğu da kabul edilmektedir. Endüstri ürünlerinde, ürünü çalıştırmak amacıyla gereken insan eylemleri için yapılan ‘solid user interface’ tasarımı ile interaktif media’nın ‘graphic user interface’ tasarımını birbirinden ayıran çok önemli farklar yoktur. Sadece biri üç boyutlu formda iken öbürü iki boyutlu formda yer almaktadır. Ancak endüstri ürünlerinden farklı olarak interaktif media’da, yukarıda saydığımız, fotoğrafik, sinemasal, illüstratif, tipografik ve müziksel unsurlar devreye girmektedir.

Yukarıdaki bu tartışmadan yola çıkarak, ‘interaktif media tasarımcısı’ diye ayrı bir uzmanlık alanı tanımlamaya gerek olmayabilir mi? Sinemacı, fotoğrafçı, grafiker, endüstri tasarımcısı, hatta “bilgisayar mühendisi, bu alanda uzmanlaşamaz mı?”; ya da “bir araya gelip interaktif media ürünü çıkaramaz mı?” soruları akla gelebilir.

İlk bakışta bu sorulara evet demek mümkündür de. Zaten bakıldığında birçok alanın birbiriyle ilintili çalıştığı söylenebilir. Sinema ve fotoğraf, animasyon ve tipografi, fotoğraf ve sayısal görüntü işleme, sinema ve mimarlık, kareografi-dans ve sinema ilişkisinde olduğu gibi…

Bununla beraber, büyük interaktif media yapımlarda, söz konusu uzmanlık alanlarında deneyim kazanmış kişilerden oluşan bir ekip çalışmaktadır. Bu nedenle söz konusu sorulara evet yanıtı gerçekçi de gelebilir.

Ancak, giderek gelişen masaüstü teknolojileri dikkate alındığında, artık media tasarımcısı olacak kişinin önce tüm sanatların temel bilgileriyle donatılmasından sonra yukarıda sayılan geleneksel alanlarda uzmanlaşması daha doğru gözükmektedir. Bu yeni yapı, özellikle media’yı bireysel olarak tasarlaması gereken kişinin estetik ve teknik düzeyini arttırması gerekliliğine önem vermektedir.

Olsa olsa, daha profesyonelce hazırlanacak büyük ölçekli bilgisayar oyunu tasarımı gibi projelerde diğer sanatlarda uzmanlaşmış kişiler bir araya gelebilir ve çalışabilirler.

Ancak bu durumda bile tüm ekibi yönlendirecek, interaktif media alanında eğitilmiş birine ihtiyaç duyulmaktadır.

Bu açıdan bakıldığında interaktif media tasarımı, edebiyattan mühendisliğe, gösteri işinden (show business), reklamcılığa, pazarlamadan hakla ilişkilere kadar toplam 14 değişik uzmanlık alanının kesiştiği noktadır.

Özetle denebilir ki, interaktif media tasarımı, ne tek başına sinema, fotograf, grafik tasarımı ne de endüstri tasarımı, bilgisayar mühendisliği ya da mimarlığın bir üst uzmanlık koludur. Ancak tüm bu alanlardaki deneyim ve birikimin, iki ya da üç boyutlu ortamda bütünleşik olarak kullanıldığı bir tasarım türüdür.

İnteraktif  Medya nedir?
İnteractive medya firmanın  kurumsal yapısını veya bir ürün tanıtımını sınırsız görüntü, yazı ve ses imkanları ile hedef kitleye sunna aracıdır. İnteraktif media ile bütün firmanızı tek bir dvd ile fuarlarda, seminerlerde, müşteri görüşmelerinde yüksek kaliteyle temsil edebilir, ürününüze veya firmanıza ait hazırlayacağımız bir oyunla hedef kitlenize daha çarpıcı bir şekilde ulaşabilirsiniz. Gelişmiş dünya ülkelerinde artık klasik kataloglar yerine interaktif, çarpıcı ve dikkat çekici dvd kataloglar kullanılmaktadır. Periyodik olarak güncelleştirilecek bir katalog, en etkili reklam aracınız olacaktır. Çok sayıda ürünü bir katalogda sunma imkanı veren interaktif medya, dünyanın dört bir yanındaki müşterilerinize firmanızı ve ürünlerinizi tanıtmanın, onların bu ürünlere ulaşmasını sağlamanın en çarpıcı yoludur.

 Neden İnteraktif Medya?
Firmanızı ve ürünlerinizi tanıtmanın, onların bu ürünlere ulaşmasını sağlamanın en pratik yoludur.  İnsanların bilgisayarlarında, kütüphanelerindekinden daha fazla bilgi bulunmaktadır. Çünkü bilgisayarlar saklamayı ve istenildiğinde kullanmayı çok daha kolay hale getirmiştir. Ayrıca  Hafifliği ve taşınabilirliği ile kullanıcının evinde, ofisinde, hatta seyahatte bile elinin altında olur. Tecrübelerimizle tespit edilmiştir ki, broşür ve yazılı malzemeler bir kez bakılıp atılan ya da ulaştığı yerde daha açılmadan çöpe giden ve gerçekten masraflı bir malzemedir. Etkileşimli Dvd'ler ise tıklanarak kolaylıkla ulaşılan menüleri, sözlü ve görsel anlatım desteği ile inceleyenin ilgisini sürekli kılmaktadır. Kolay kolay atılmayıp, hatta elden ele geçmektedir. Kısaca Dvd'lerin kullanım ve etki ömrü daha uzundur.
İnteraktif dvdlerle, teknolojik gelişme ve kolaylıkları takip eden yapıda bir firma olduğunuzu en prestijli şekliyle göstermiş olacaksınız.

Peki ama pahalı mı ?
Günümüzde baskı, kağıt, film masrafları her geçen gün artarken, interaktif media ile hazırlanan bir ürünü istediğiniz sayıda bastırarak hem bilgilerin her zaman güncel olmasını sağlarsınız hem de düşük maliyetle güçlü tanıtımın keyfini yaşarsınız. İnteraktif DVD içerdiği kapsam bakımından karşılaştırıldığında yüzlerce sayfa katalog büyüklüğünde bir içerikle müşterilerinize bilgiyi en hızlı şekilde ulaştırırken, sadece kolay taşınabilen bir CD boyutundadır. Üstelik kullanıcı kolaylığıyla doğru bilgiye kısa zamanda ilgi çekici bir yöntemle erişimi sağlayıp. küçük bir dvd'nin içerisinde barındırdığınız kapsamlı bilgi sayesinde arşivlemede büyük bir kolaylık sağlar.

3 yorum:

  1. Hocam ellerinize sağlık çok etkili bir yazı olmuş Parker ve Gasperini'niye ulaştiğiniz kaynakları paylaşabilir misiniz?

    YanıtlaSil
  2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  3. Bu yazıyı Prof. Dr. Oğuzhan Özcan'ın 2003 yılında yazdığı "İnteraktif Medya Tasarımında Temel Adımlar" adlı kitabından birebir kopyalamışsınız, ama bunu belirtmemişsiniz.
    Yazıyı paylaşırken kaynak göstermemeniz etik değil. Tesadüfen karşıma çıktı, yorum bırakmadan geçemedim

    YanıtlaSil